1/20/2009

Bottle Shock - ボトルショック

何年か前に「モンドヴィーノ」という映画を見た。タイトルからしてMondaviを揶揄していると思うのだが、世界のワインビジネスを牛耳る米国資本メーカーの魂胆と、消費者の嗜好を操作してそれを補完してきたパーカーのような専門メディア、そしてそれに抵抗するフランスの地元生産者という構図をドキュメンタリー的に追ったなかなか優れた作品だった。
サンダンス映画祭で上映された「ボトルショック」はアメリカワインがそうした世界的パワーを持つに至る前の時代を描いた微笑ましい映画と言える。1976年スタッグ・リープの赤と並んでモンテリーナのシャルドネがパリのブラインド試飲会で一位を勝ち取り、カリフォルニアワインの世界的評価を変えるきっかけとなるまでの苦労話を綴ったアメリカン・サクセス・ストーリーという仕上がりだ。
「サイドウェイ」も含め、ワインをテーマにした映画がヒットするというのはワイン好きにとってはうれしい現象ではある。


I saw “Mondovino” a few years ago, and its title seemed to me obviously implying Mondavi. The movie was regarding the American winemaker capital that reigns global wine business, the wine media like Parker to assist them by influencing consumers’ preference, and the small local French winemakers that fight against them. An excellent documentary.
Bottle Shock” was introduced in the recent Sundance Film Festival as an amusing movie that dealt with the time before US had gained such monstrous powers in the business; a typical American success story of Chateau Montelena whose chardonnay won the first prize along with Stag’s Leap Cabernet in 1976 blind tasting in Paris to trigger the reputation of California wines in the world.
It is quite encouraging phenomenon that movies treating wines as their theme make hits, not to mention “Sideways”.

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